Schone slaapkamer sfeerbeeld
Alhoewel gebleken is dat een schone slaapkamer ontzettend belangrijk is voor een goede nachtrust, lukt het ons niet altijd om de kamer netjes en schoon te houden. Misschien zie je er zelfs tegenop als je slaapkamer weer eens toe is aan een schoonmaakbeurt. Met deze drie kleine, dagelijks uit te voeren stappen heb je voortaan altijd een schone slaapkamer en hoef je alleen nog extra tijd uit te trekken voor het verschonen van je bed en stofzuigen/dweilen. En dat is dan weer fijn voor je nachtrust, want daar is een schone slaapkamer van invloed op.

Schone slaapkamer stap 1: het bedgedeelte

Wat misschien wel het belangrijkste gedeelte is van een schone slaapkamer, is je bed. Avond na avond klim je in een bed waarin je de avond ervoor hebt geslapen en dus hebt gezweet. Veel mensen slaan hun dekbed na het opstaan gelijk weer over hun bed, zodat ze na werk in ieder geval niet meer hoeven na te denken over het opmaken van hun bed. Maar wist je dat dat absoluut niet goed is voor de hygiëne? Je bed was lekker warm toen je opstond en als je hem gelijk weer opmaakt, is het een perfecte plek voor bacteriën om te broeien… Nu klinkt dat heel erg vies – en dat is het ook! Je bed is dé plek waar bacteriën hun gang kunnen gaan en maak je hem gelijk op, dan komt er überhaupt geen (of nauwelijks) frisse lucht bij. Je kunt dan dus direct gedag zeggen tegen je fris opgemaakte bed van de dag ervoor. Beter is het om het op deze manier aan te pakken:

  • Ga bij het wakker worden op je bed zitten en wapper je gehele dekbed een paar keer op en neer, zodanig dat er lekker veel frisse lucht tussen je hoeslaken en dekbed komt. Vervolgens sla je je dekbed zo ver mogelijk open en laat je hem op deze manier minimaal een uur luchten.
  • Ook je hoeslaken wapper je even een paar keer op en neer, zodanig dat je ziet dat deze loskomt van je matras en er dus frisse lucht tussen komt. Dit kun je doen door hem aan de zijkant vast te pakken.
  • Zet vervolgens direct een raam op een kier zodat je je slaapkamer en bed goed kunt ventileren.
  • Duurt jouw ochtendritueel minimaal een uur, dan heeft je dekbed genoeg kunnen luchten voordat je uit huis vertrekt. Maak het bed in dat geval op voordat je weggaat. Je zult jezelf in de middag dankbaar zijn als je je slaapkamer binnenstapt en je bed netjes is opgemaakt.

Interieurtip: Is het midden in de winter, doe het raam dan weer dicht voordat je weggaat: je energierekening loopt zo niet onnodig op en je slaapkamer heeft dan genoeg kunnen ventileren.

Schone slaapkamer stap 2: het stofgedeelte

Stof dat zich in de loop van de dagen ophoopt, zorgt natuurlijk niet bepaald voor een schone slaapkamer. Gelukkig is dit heel eenvoudig te voorkomen: bewaar een stofdoek in de la van je nachtkastje of ergens anders binnen handbereik en haal deze iedere ochtend snel over je nachtkastjes (en, als je die hebt, andere oppervlakken, zoals een kaptafel). Hier heb je nog geen halve minuut voor nodig en ook hier geldt weer dat je jezelf achteraf dankbaar zult zijn.

Interieurtip: Gebruik je een stofdoek met een geurtje, zoals de Swiffer Duster Febreze, dan laat deze ook nog eens een fijne geur achter en ruikt je slaapkamer meteen een stuk frisser.

Schone slaapkamer stap 3: het kledinggedeelte

Gooi je was niet op de vloer, maar direct in de wasmand. Kleed je je altijd op je slaapkamer aan en uit en grenst deze niet aan je badkamer/washok, zet dan een wasmand op je slaapkamer. Kies een wasmand die je mooi vindt, zodat deze ook nog eens bijdraagt aan de sfeer van je slaapkamer. Gooi de vuile was steeds direct daarin, zodat je je in de loop van de week geen zorgen hoeft te maken om al die rondslingerende was.

Wist-je-dat: Het schijnt zo te zijn dat activiteit in de ochtend ons helpt om overdag productiever te zijn. Doordat je in de ochtend direct al iets voor elkaar hebt gekregen, voel je je tevredener en kijk je optimistischer tegen de rest aan. Nog een reden dus om deze stappen op te volgen!

Zo zie je maar, een schone slaapkamer is zo gecreëerd. Ventileer je bed in de ochtend, haal snel een stofdoek over alle oppervlakken en gooi je vuile was direct in de wasmand. Het enige dat je dan nog tussendoor moet doen, is je beddengoed verschonen en stofzuigen (en, afhankelijk van je vloer, dweilen). Al deze stappen kosten je bij elkaar misschien twee minuten, terwijl het je ontzettend veel oplevert – altijd een schone slaapkamer, wat op zijn beurt weer voor een fijnere nachtrust zorgt!

Close