Slaapproblemen, iedereen heeft er wel eens – of zelfs continu – last van. In slaap komen is in sommige gevallen moeilijk, waar voor een ander doorslapen het probleem is. En het meest vervelende: je krijgt ze makkelijker dan dat je ervanaf komt. Tijd om consequent te zijn in de oplossing, door het netjes opvolgen van deze vijf tips.

Slaapproblemen tip 1: goed matras

Het klinkt misschien o zo cliché, maar de oplossing voor slaapproblemen die standaard wordt genoemd, is niet voor niets het kopen van een goed matras. Aangezien je er gemiddeld een uur of acht op ligt, is een bewuste keuze voor je matras nu eenmaal erg belangrijk. En wat is een goed matras? Eentje die je lichaam compleet ondersteunt, ook in de holtes van je rug en bijvoorbeeld knieën. Helaas doen lang niet alle matrassen dit. Daarnaast is het goed als een matras met je meeveert. Niet zodat je door je bed stuitert, maar zodat hij zich aanpast aan jouw bewegingen. Zo ondersteunt hij je meteen weer wanneer je in een nieuwe houding ligt.

Tip: Wellicht heb je het al gezien, maar tot 7 juli 2017 12:00 ‘s middags maak je kans op een Emma matras naar keuze. Het Emma matras is in maart én mei dit jaar door de Consumentenbond uitgeroepen tot Beste uit de Test. Ook uit de InteriorGuide.nl slaapkamer gaat hij niet meer weg! Wil je kans maken, doe dan gauw mee met de winactie.

Wil je niet meedoen of is de actie ondertussen voorbij? Met code InteriorGuide11 krijg je tot en met dinsdag 12 juli 2017 maar liefst 11% korting op je matras.

Slaapproblemen oplossen 5 tips

Slaapproblemen tip 2: leeghoofd

Een van dé oplossingen voor slaapproblemen? Maak je hoofd leeg. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Pak een rustmoment voordat je gaat slapen. Dit kan bijvoorbeeld middels een meditatie-/mindfulness-/yogasessie van slechts een paar minuten. Ga in kleermakerszit op de grond zitten en focus je daarop – niet op alles wat gedurende de dag in je hoofd gaande was. De Yoga for Bedtime sessie van Yoga with Adriene is hier favoriet en helpt (bijna 😉 ) gegarandeerd om rustiger te worden. Denk je voordat je in slaap valt toch nog aan iets, schrijft het dan op in een schriftje en verplicht jezelf er morgen uitgebreider over na te denken. Streng zijn helpt!

Slaapproblemen tip 3: slaaproutine én -ritme

Ritme is in ons leven ontzettend belangrijk. Voor veel dingen, maar ook om slaapproblemen op te lossen dan wel voor de toekomst te voorkomen. We hebben het dan over het tijdstip waarop je naar bed gaat en van bed af gaat, maar ook over wat je voor het slapengaan doet. Hanteer een slaaproutine, zoals de yogasessie uit de tweede tip. Ook tandenpoetsen en een gezamenlijk eetspelletje met je viervoeters behoren hiertoe. En wat betreft je slaapritme: probeer ervoor te zorgen dat je dagelijks rond hetzelfde tijdstip aan je slaaproutine begint, zodat je dagelijks rond hetzelfde tijdstip in bed ligt. Wanneer je er ‘s ochtends dan ook steeds rond hetzelfde tijdstip uit gaat, zal dit al een hele hoop schelen. Je zult zien dat je makkelijker in slaap komt én makkelijker kunt opstaan.

Slaapproblemen tip 4: boosdoeners

Wat heel goed helpt voor (niet tegen 😉 ) slaapproblemen, zijn apparaten als je telefoon en de televisie. Dat zijn heuse boosdoeners voor een goede nachtrust. Voorkom dus dat je daar wat mee doet voor het slapengaan en laat die vooral niet deel uitmaken van het routine dat je bij tip 3 hebt bedacht. Zorg dan ook het liefst voor een wekker zoals die waar we vroeger ook van afhankelijk waren. Zo voorkom je dat je toch weer je telefoon moet pakken om de wekker te zetten of om de tijd af te lezen. Grote kans namelijk dat je dan nog even Whatsapp, mail of Instagram checkt. En zie je dan nét iets waar je heel enthousiast dan wel juist gestrest van wordt, dan voel je de slaapproblemen alweer opkomen…

Slaapproblemen tip 5: actief lichaam

Het klinkt zo logisch: om slaapproblemen op te lossen, moet je lichaam rustig zijn. Sporten en eten zijn dan ook absoluut niet verstandig voor het slapengaan. Sporten omdat je daar juist energie van krijgt: ook al voel je je moe, je lichaam is het tegenovergestelde. Ook door te eten, zet je je lichaam aan het werk. Die wil het eten verteren, en is daar intern druk mee bezig. Ook niet doen dus!

In principe zijn het maar vijf simpele stappen die je kunnen helpen om je slaapproblemen op te lossen. Het enige probleem? Consequent zijn – daar ligt de uitdaging. Natuurlijk kan het moeten kopen van een nieuw matras financieel gezien ook een probleem vormen. Toch is dit een heel belangrijk punt, ook voor het oplossen van nek- en rugklachten. Probeer in dat geval te kijken waar je geld kunt besparen. Vaak ligt de oplossing hiervoor in het stellen van prioriteiten: koop je bijvoorbeeld veel nieuwe kleding of ga je vaak uit eten? Verminder dit, zodat je kunt sparen voor iets dat een nog veel positievere invloed op je welzijn zal hebben. Zo slaap je voortaan stukken beter en zijn je slaapproblemen – samen met de vier andere tips – straks verleden tijd.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Emma matras, voor de Emma matras giveaway